Ugrás a tartalomra

Okos városi mobilitás és közlekedésszervezés

2022-02-24

A Magyar CIVINET 2022. február 8-án tartotta meg 23. találkozóját, mely az elmúlt néhány eseményhez hasonlóan a virtuális térben zajlott.

Az első előadást Batinkov Tamás tartotta a GriffSoft képviseletében „Városi mobilitás vizualizációja a SASMob projektben” címmel. A SASMob Szeged projektben hét szegedi nagyfoglalkoztatóval dolgoznak azon, hogy fenntarthatóbbá tegyék a munkahelyi mobilitást. A GriffSoft szerepe a mobil- és webalkalmazások fejlesztése volt. A Greenformers to Work applikáció a munkahelyi mobilitást hivatott fenntarthatóbbá tenni azáltal, hogy a környezetbarát módok használatára ösztönzi a munkavállalókat. A Greenformers Trans a közösségi közlekedési adatok vizualizációjával segíti a közlekedésszervezési döntések meghozatalát. A Greenformers Urban pedig a forgalommérések, forgalomszámlálások és háztartásfelvételek segítségével a forgalomszervezési döntésekhez és a szolgáltatással kapcsolatos döntésekhez járul hozzá.

A lengyel DPK System képviseletében Piotr Kisielewski professzor a közlekedéstervezés és -szervezés optimalizációjának növekvő fontosságáról beszélt, mellyel cégük is foglalkozik. Mivel ma a világ népességének több mint fele városokban lakik, és ez az arány folyamatosan nő, ezzel együtt a közösségi közlekedés szerepe is folyamatosan növekszik, hiszen ez a fenntartható mobilitás egyik alappillére. Egyrészt ahhoz, hogy a közösségi közlekedés fel tudja venni a versenyt az egyéni motorizált módokkal, vonzóvá kell tenni. Másrészt a költségek szempontjából is fontos a szolgáltatás optimalizálása. Az optimalizálásnak hat szintjét lehet megkülönböztetni, melyből három (hálózattervezés, útvonaltervezés, menetrendtervezés) jellemzően a közlekedésszervező feladata, míg a másik három (fordatervezés, emberfordatervezés, vezénylés) a szolgáltatókhoz tartozik. A DPK megoldásai – a CityLineDesigner és a TransERP – mindezekre integrált megoldást kínálnak.

A harmadik előadást a franciaországi székhelyű Gisaia céget képviselő Dolphine Rambaud tartotta. Termékük, az Arlas City városi hatóságoknak, közlekedésszervezőknek és közlekedési szolgáltatóknak nyújt segítséget. A cég a közösségi közlekedés optimalizálásában fejleszt szoftveres megoldásokat, hiszen – az Európai Bizottság felmérésének eredményei alapján – az utasoknak a járatsűrűség, az elérhetőség és a megbízhatóság jelentik a legfontosabb indikátorokat. Az Arlas City alapja a különböző adatbázisok egyesítése és térképi alapon való megjelenítése.

A nagyváradi közösségi közlekedés üzemeltetőjének (OTL) képviseletében Libor László beszélt a közelmúltban üzembe állított Intelligens Közlekedési Rendszerek (ITS) alkalmazás fejlesztéséről. A rendszer célja, hogy innovatív szolgáltatásokat kínáljon a közösségi közlekedés optimalizálásához üzemeltetői és utasoldalról is. A rendszer három alapeleme a flottamenedzsment, az utastájékoztatás és az elektronikus jegyrendszer. Míg az előző kettő 2008 óta van jelen a városban, az e-ticketing 2012 óta, Romániában először itt vezették be. A bevezetésük óta mindháromban jelentős fejlesztések történtek. Az új megoldással az üzemeltetési mutatók jelentősen javíthatók, az utastájékoztatás és a ticketing spektruma pedig hozzájárul egy vonzóbb közösségi közlekedéshez.

A találkozót a BKK-t képviselő Tóth Patrik zárta előadásával „Adatoktól diagramokig – jelenlegi lehetőségek és innovatív módszerek a forgalmi adatgyűjtésre- és elemzésre” címmel. Ő is kiemelte, hogy az integrált, hatékony és gazdaságos közösségi közlekedéshez szükség van adatokra. Ha ezek az adatok több ágazattól és szereplőtől származnak, valamint megbízhatók, akkor a jobb döntések révén nőhet az utasélmény és a hatékonyság, illetve a környezeti terhelés is kisebb lesz. Budapesten az adatgyűjtés többféleképpen történik: utasszámláló mérőeszközök vannak járműveiken, hurokdetektorokat és kamerákat helyeztek el közutakon és néhány kerékpárúton, illetve a MOL Bubitól kereskedelmi adatokat gyűjtenek. Mind a közösségi közlekedés, mind a gyalogos- és kerékpárforgalom-számlálás fejlesztésére vannak tervek.

Kép
bkk1

Kapcsolódó cikkek

A november 18-19. között a Magyar CIVINET és a CIVINET România közös szervezésében megvalósult rendezvény a közösségi közlekedés fejlesztését helyezte...

A Magyar CIVINET Forgalom mérése és elemzése címmel rendezte meg legutóbbi szakmai találkozóját 2024. június 26-án Székesfehérváron, a Griffsoft...

A Nagyszombati Kerületi Önkormányzat és fejlesztési ügynöksége, a KIRA Dunaszerdahelyen szervezett workshopot a csallóközi térség önkormányzatai...

A Magyar CIVINET Forgalomcsillapítás és közterületek újraosztása témában rendezett szakmai találkozót 2024. február 15-én Budapesten, a Griffsoft...

A Magyar CIVINET Innováció a közösségi közlekedésben témában rendezett szakmai találkozót 2023. november 20-án Szombathelyen, a realCity támogatásával...

A Levegő Munkacsoport „ A személyközlekedés legjobb gyakorlatain túl” EUKI projektjének szemináriumát a Magyar CIVINET szervezésében valósítottuk meg...

A fenntartható városi mobilitástervezés az Európai Unió városi közlekedéstervezési koncepciója. A fenntartható városi mobilitási tervek (Sustainable...

2022. június 15 és 17-e között a Magyar CIVINET vendégül látta a Cseh és Szlovák CIVINET 20 fős delegációját. A budapesti tanulmányútjuk célja a...

2022. május 3-án került megrendezésre Hogyan tervezzük a fenntartható mobilitást? címmel a Magyar CIVINET és az INTERREG Dynaxibility4CE projekt közös...

2022. április 20-21-én 15 magyar önkormányzati képviselő és közlekedési szakember látogatott el Brnóba (Csehország) a Magyar CIVINET és a CIVINET...

A fenntartható városi közlekedéssel foglalkozó Magyar CIVINET célja, hogy magyar nyelven biztosítsa a tapasztalatcsere lehetőségét a magyarországi...