Mérésekre, párbeszédre épül az új koncepció Szentendrén

A január 30-i lakossági fórum résztvevőinek többsége elégedett volt a Vasúti villasor és környéke forgalmi rendjének új koncepciótervével. Dr. Szele András vezető szakértő mutatta be a Mobilissimus Kft. által készített három változatot, amelyek egyben fejlesztési szakaszként, illetve távlati tervként is értelmezhetők. Az egyeztető fórumon résztvevők túlnyomó többsége támogatandónak tartotta a terveket, erről kézfeltartással is szavaztak. A fórumon elhangzottak alapján végleges formát öltő szakértői anyag hamarosan a Városrészi Költségvetés oldalán is elérhetővé válik.

A véglegesített koncepciótervben foglaltak teljes körű kivitelezéséhez el kell készíttetni a forgalomcsillapító eszközök kiviteli terveit, az új forgalmi rendnek megfelelő forgalomtechnikai terveket, terveztetni és engedélyeztetni kell az új gyalogátkelőket. A forgalmi rend átalakítása a megvalósítandó feladatok és az ehhez rendelhető költségvetési források alapján kidolgozandó ütemterv szerint fog haladni, mely ütemtervről (és az abban megvalósítandó részfeladatokról) az önkormányzat részletes tájékoztatást fog nyújtani. Az önkormányzat álláspontját képviselő Pilis Dániel alpolgármester kiemelte: ilyen alaposan előkészített, kiterjedt lakossági részvételre és komoly mérésre alapozott városrészi forgalomtechnikai felülvizsgálatra nem volt példa korábban.

Forgalom- és sebességmérés

A koncepcióterv változatai négy helyszínen végzett csomóponti mérésre, húsz helyszínen az egyes utcák forgalmának – reggel 6:30 és 8:30, délután 16:00 és 18:00 óra között rögzített – adataira, és három helyszínen nyolc alkalommal végzett sebességmérésekre épültek.

Reggel a terület egészét tekintve meghatározó a minimum 500 jármű/2 óra értékű észak-déli átmenőforgalom. Délután a dél-észak irányú átmenőforgalom kevesebb mint fele az reggeli észak-dél irányú átmenőforgalomnak. A Vasúti villasor mellett a városrész különösen terhelt utcái: az Acél, a Szatmári, a Mathiász és a Pipacs utca. A sebességmérési adatok szerint a járművek jelentős többsége ugyanakkor nem halad gyorsan a Vasúti villasoron és a Római Sánc utcán, a gyorshajtások mértéke, száma kicsi.

Koncepcióterv és változatai

Az átmenőforgalom korlátozásának fő eszköze az átmenőforgalom csillapított csatornákba terelése és a többi utca lezárása.

  • Mindhárom változat az átmenőforgalom csökkentésére a területen speciális helyzetben, a többi utcánál szélesebb Mathiász utcában rejlő lehetőségeket kívánta kihasználni
  • A déli, budapesti irányú átmenőforgalom fő csatornája a forgalomcsillapított Harkály utca
  • E mellett az Acél utca is szállít déli irányú átmenőforgalmat, de ennek forgalomcsillapítása úgy készül el, hogy az északi irányú forgalmat kedvezményezi, délre az áthaladás nehezebb, mint ma
  • A Vasúti Villasor minden változatban egyformán forgalomcsillapított:
    • Kétoldalt kerékpáros infrastruktúra szűkíti le a teret
    • A Szatmári utcától nyugatra 30 km/ó, attól keletre 40 km/ó sebességkorlátozás van érvényben
    • A Kőzúzó utcától nyugatra a Vasúti villasor forgalomcsillapított
    • A Vasúti Villasor-Kőzúzó utca csomópontban a Vasúti Villasor nyugati ága alárendelt forgalmi iránnyá válik
  • A Szatmári utca lefelé, a Tómellék utca alsó szakasza felfelé egyirányú, mindkét egyirányú szakasz forgalomcsillapított
  • Mindhárom változatban a kisebb utcák többsége zsákutca: első lépésben „Behajtani tilos! Kivéve célforgalom” jelzőtáblákkal, indokolt esetben akár fix, betontömbös lezárással

„Nyilvánvaló, hogy ez a megoldás mindannyiunknak fájni fog, a lakótelepi boltba például és mindenhova, amelynek a megközelítése korlátozva lesz, lassabban fogunk odaérni. Éppen ezért fontos, hogy elég árnyaltan mutassuk be a koncepciót – mondta az egyik hozzászóló –, mert ha ez nem sikerül, akkor könnyű ezeket a fájdalmakat felnagyítani és rossz megoldásnak látni azt, amivel hosszútávon mindannyian jól járnánk, élhetőbb környezetben boldogabb gyerekeket nevelhetnénk.”

Egy másik résztvevő úgy fogalmazott: „Ha csak időben hasonlítjuk össze, hogy valakinek kerülnie kell 10 percet, mondjuk naponta kétszer, a másik meg ott él 24 órát, szerintem ez össze nem mérhető. Legyenek szívesek az autósok megtenni nekünk ezt a szívességet, hogy kerülnek. Köszönjük szépen.”

A Városrészi Költségvetés oldalán hamarosan elérhetővé válik a napokban véglegesítésre kerülő koncepcióterv.

 

Felhasznált forrás a Mobilissimus Kft. tanulmánya:
Vasúti Villasor és környéke forgalmi mérések és forgalomcsillapítási koncepcióváltozatok FOTÓ: Szentendre.hu / Isza Ferenc

Forrás: Szentendre.hu

 

Civinet_27_borito
A Magyar CIVINET Forgalomcsillapítás és közterületek újraosztása témában rendezett szakmai találkozót 2024. február 15-én Budapesten, a Griffsoft támogatásával, a házigazda pedig Budapest Főváros VIII. kerület Józsefváros Önkormányzata volt, a H13 In...
Tovább »

2024. február 29.
A Mobilissimus brassói közösségiközlekedés-fejlesztési munkájához kapcsolódóan meghívást kapott a romániai közösségi közlekedési hatóságok és szolgáltatók (ROPAT) brassópojánai konferenciájára. A rendezvény idei témája az innováció, integráció és hat...
Tovább »

2024. január 25.
A Magyar CIVINET Innováció a közösségi közlekedésben témában rendezett szakmai találkozót 2023. november 20-án Szombathelyen, a realCity támogatásával, a házigazda pedig Szombathely MJV Önkormányzata volt a Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ...
Tovább »

2023. november 24.