Véget ért a SUNRISE projekt, megmutatjuk, milyen fejlesztések történtek a budapesti mintaterületen. A Horizont 2020-as projekt célja az volt, hogy új, együttműködésen alapuló megoldásokat dolgozzon ki, teszteljen és értékeljen a városrészi szintű mobilitási problémák kezelésére, amihez hat kiválasztott városrészben (a brémai Hulsberg, a budapesti Zugló-Törökőr, a jeruzsálemi Baka, a malmői Lindängen, a szaloniki Neo Rysio-Thermi, valamint Southend-on-Sea városközpontja) megvalósuló közösségi tervezési folyamat biztosított élő laboratóriumot.
2017-ben, az Európai Mobilitási Héten tartottuk meg az első közösségi megbeszélést a törökőri mobilitási fejlesztésekről, ahol a résztvevők fejenként 27 000 virtuális forintot költhettek el az általuk legfontosabbnak tartott kérdésekre. Ezzel párhuzamosan térképes alkalmazással gyűjtöttük a tapasztalt problémákat és javaslatokat. Októberben folytatódott a közösségi tervezés: megtartottuk a második lakossági megbeszélést. Megalakult a Törökőr Tanácsadó Testület, amely operatív szinten képviselte a lakosságot és más érintetteket a tervezési folyamatban. A projektnek tematikus séták is a részei volt, amikor a résztvevők megismerkedhettek a látássérültek, mozgásukban korlátozottak, illetve kisgyermekes szülők problémáival: milyen akadályokba ütköznek mindennapjaik során.
Mindezek eredményeképpen 2018 őszére a projekt elért egy fontos fordulóponthoz: a probléma- és javaslatgyűjtés, a javaslatok projektekké formálása, valamint az előzetes költségbecslések alapján a Törökőr Tanácsadó Testület bevonásával eldőlt, hogy milyen fejlesztési javaslatok közül szavazhatnak az érintettek. A párhuzamosan online és papíralapon lebonyolított szavazás alapján három legnépszerűbb beruházás fért bele a rendelkezésre álló keretbe, melyek részletes tervezés és a szükséges jóváhagyások megszerzése után 2021 tavaszán valósultak meg. Ezek az alábbiak voltak:
- 1. Az Újvidék tér környéki oktatási-nevelési intézmények környezetének biztonságosabbá tétele
a. a tér közepén kihelyezett, a szintben történő gyalogos átkelést is lehetővé tevő forgalomcsillapító küszöbbel és a parkolás korlátozásával a beláthatóság javítása érdekében;
Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)
b1. az óvoda előtt kihelyezett, a szintben történő gyalogos átkelést is lehetővé tevőforgalomcsillapító küszöbökkel és a parkolás korlátozásával a beláthatóság javítása érdekében;
Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)
b2. a bölcsőde előtt kihelyezett, a szintben történő gyalogos átkelést is lehetővé tevőforgalomcsillapító küszöbökkel és a parkolás korlátozásával a beláthatóság javítása érdekében
Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)
c. az Arany János iskolához vezető zebra kiemelésével, és
Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)
d. a látássérülteket segítő taktilis jelek építésével (ld. a fenti fotókat).
Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)
- 2. A vasúti aluljáró és a két végén lévő kereszteződés biztonságosabbá tétele
a. a Tábornok utca – Francia út torkolatnál: járdafülekkel beszűkített és járdaszintre emelt csomóponttal a gyalogosok biztonsága érdekében
Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)
b. a Mexikói úti oldalon új burkolattal és taktilis jelek építésével.
Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)
- 3. A Tábornok utca biztonságosabbá tétele:
a. Tábornok utca-Utász utca sarok: járdaszintre emelt forgalomcsillapító küszöb a gyalogosok biztonsága érdekében
Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)
b. Tábornok utca-Őrnagy utca sarok: a járdafülek kiszélesítésével biztonságosabb átkelést lehetővé tevő kereszteződés
Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)
c. A Hungária krt., Mogyoródi út, Francia út, Kerepesi út által határolt terület tempo 30-as zónába vétele.
Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)
d. A fent lehatárolt területen belüli egyirányú utcák (Utász utca, Zászlós utca) ellenirányú kerékpározhatóságának biztosítása.
Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)
Mindegyik beruházás fő célja a közlekedés biztonságosabbá tétele volt. A projektben kidolgozott indikátorok azt a célt szolgálják, hogy mérjék a beruházások eredményességét. A törökőri eredmények azt mutatják, hogy az érintettek elégedettek a beruházásokkal: a biztonságérzetük megnövekedett.
A projektben résztvevő budapesti partnerek: Budapest Főváros XIV. kerület Zugló Önkormányzata, a BKK Budapesti Közlekedési Központ és a Mobilissimus.
A projekt főbb eredményeiről ebben az online kiadványban olvashatnak részletesebben.