Az elmúlt napokban Lipcse adott otthont a Velo-City-nek, a kerékpározás vezető szakmai konferenciájának, melyen a Mobilissimus is részt vett. A szekciók kiválasztásánál elsősorban a városi és térségi kerékpáros stratégiák, hálózati tervek kidolgozásához szükséges módszerekre céloztunk, legyen szó nyílt téradatok alkalmazásáról, az infrastruktúra kerékpározhatóságának értékeléséről, a használati igények felméréséről vagy a kerékpározásba való befektetés megtérüléséről. A Mobilissimus, Értékterv és Planificatio csapata által kidolgozott Velo-Timiș Temes megyei kerékpáros stratégiát Cristian Moș alelnök mutatta be. Az esemény egyben a szakmai kapcsolatépítésre és -ápolásra is lehetőséget adott.
A városszerte elérhető megosztott kerékpárokba mintegy 90 km-t tettünk, hogy a vezetett bejárásokon túl is képet kapjunk a város kerékpározhatóságáról. Lipcse tágas zöldterületei, folyó- és csatornapartjai, valamint nagy kiterjedésű, forgalomcsillapított belvárosa kellemes környezetet nyújtanak a kerékpáros közlekedéshez, amit vegyes szolgáltatási szintű, de túlnyomórészt irányhelyes létesítményekből álló, összefüggő főhálózat tesz lehetővé. A 18%-os módválasztási arány jele a nagy számú korszerű kerékpárparkoló kihasználtsága és az egész nap szemmel látható kerékpáros forgalom, de a különböző teherkerékpárok is mindennapos látványt jelentenek.
A közösségi közlekedés – melynek gerincét a villamosvonalak jelentik – a 90-es években részesedésének felét elvesztette az egyéni gépjárműközlekedés térnyerésével. Az ezredforduló óta ugyanakkor a kerékpározás népszerűsége nőtt meg jelentősen, az egyéni gépjárműhasználat rovására. Mindezt és a belátható fejlődésbeli előnyt figyelembe véve Lipcse releváns tapasztalatokkal szolgálhat számos kelet-közép-európai város számára.
Lipcse, illetve az LVB partnerünk volt az Interreg EfficienCE, Dynaxibility4CE, valamint a most induló CE4CE projektekben.
Az adatok forrása: Verkehrsbefragungen, Stadt Leipzig
